fbpx
Palágyi Kata tanácsadó szakpszichológus és mediátor honlapja
A párkapcsolat működtetése

A jó párkapcsolati kommunikáció 8 jellemzője

Ma már mindenki tudja, hogy a boldog párkapcsolat egyik legfontosabb jellemzője a jó kommunikáció. De milyen is a jó kommunikáció? Ebben a bejegyzésben a jó párkapcsolati kommunikáció x jellemzőjét veszem számba.

1. A kommunikáció megfelelő időzítése

A jó kommunikációban az időzítés is fontos szerepet játszik. Kerüljétek az érzelmi feszültség csúcspontjait, és válasszatok olyan időpontot, amikor mindkét fél nyugodt és befogadó. Ne éhesen, fáradtan, feszülten kezdjetek neki a fontosabb témáknak vagy a konfliktusok megbeszélésének. Az időpont közöz döntés legyen, ne támadjátok le egymást!

2. Figyelem

A jó kommunikációban fontos, hogy figyelj a másik félre. Aktívan hallgass! Az aktív hallgatás azt jelenti, hogy tudatosan figyelsz arra, amit a másik ember mond. Ne szakítsd félbe, és ne próbálj meg előre elképzelni dolgokat! Hallgasd meg, amit a másik mond, és ha szükséges, kérdezz , hogy jobban megértsd! Ez segít megérteni a másik fél érzéseit és szándékait.

A valódi figyelem azt jelenti, hogy nem csak arra koncentrálsz, amit te akarsz mondani, hanem megpróbálod megérteni a másik ember szemszögét is. Gondolkozz azon, hogy miért mondja azt, amit mond, és próbáld meg az ő helyzetébe képzelni magadat!

Ha szeretnél többet tudni arról, hogy a figyelem mennyire sokat számít egy párkapcsolatban, akkor nézd meg ezt a videót!

A figyelem többféleségéről pedig ebben a bejegyzésben olvashatsz:

Ez a videó pedig abban segít, hogyan figyelj megfelelően:

3.Tisztelet

A jó kommunikáció során fontos, hogy tiszteletben tartsuk a másik fél érzéseit és véleményét. Kerüld a támadást, számonkérést, hibáztatást, kritizálást, minősítés!

Az emberek különbözőek, és eltérő nézeteket, gondolkodásmódokat és tapasztalatokat hoznak magukkal a kapcsolatba. Fontos, hogy elfogadd, hogy nem vagytok egyformák és nem kell mindenben ugyanúgy gondolkodnotok vagy egyetértenetek!

4. Őszinteség önmagunkkal és a kommunikációban is

Az őszinteség azt jelenti, hogy őszintén és nyíltan beszélünk az érzéseinkről, gondolatainkról és szükségleteinkről. Az őszinteség alapvető feltétele az együttműködésnek, hiszen ha a másiknak a számodra fontos dolgokról nem adsz információt vagy torzítod azokat , akkor nem fogjátok tisztán látni a közös problémát, így a megoldás esélye is kicsi. Ahhoz, hogy a másikkal őszinte tudj lenni, először saját magaddal kell őszintének lenned! Vagyis fontos, hogy ha nehéz vagy konfliktusos témáról szeretnél beszélni, először alaposan gondold át, hogyan és miért érint mélyen vagy érzékenyen valami!

Azt őszinteséghez fontos az önmagunkért való felelősségállalás:

5. Empátia és nyitottság

Az empátia azt jelenti, hogy nem csak a saját érzéseinkre és gondolatainkra koncentrálunk, hanem megpróbáljuk megérteni a másik fél perspektíváját is. Az empátia fékezi az indulatokat mindkét félnél. Ezen kívül segít azonosulni a másik fél érzéseivel, és így elősegíti a konfliktusok megoldását.

A nyíltság,hogy nyitottak vagyunk másokkal való kommunikációra, és képesek vagyunk befogadni az ő érzéseiket, gondolataikat és igényeiket is szintén alapvető feltétele annak, hogy valódi kommunikációt folytassunk.

6. Érthető és konkrét közlések

A jó kommunikáció során az üzenetünk világos és érthető. Kerüld az általánosításokat, a szélsőségeket és a félreérthető megfogalmazásokat! Igyekezz minél egyértelműbben és konkrétabban fogalmazni! Sokat segít, ha van időd végiggondolni, hogy mit akarsz mondani és azt is, hogy mi az a cél, amit el szeretnél érni a kommunikációddal. Nem árt észben tartani, hogy a verbális kommunikáció csak egy része a közlésnek, a hangsúly, a mimika és a metakommunikáció is üzenetet hordoz. Ezért is fontos az őszinteség, mert amikor a verbális közlés és a metakommunikáció nincs összhangban, az negyon megzavarja a kommunikációt és aláássa a bizalmat. Ezért is fontos, hogy a rossz érzéseket, indulatokat ne elnyomni próbáld, hanem megfelelő módon kommunikálni!

Ez a videó segíthet abban, hogyan tudsz lényegretörően és együttmüködően kommunikálni:

7.Megoldásorientált, konstruktív legyen a kommunikáció!

A jó kommunikáció célja az, hogy megoldást találjunk egy problémára. Vagyis ne hibást próbálj keresni, ne a sérelmekre vagy korábbi problémákra koncentráljatok, hanem a megoldásra, a jövőre!

Ebben sokat segít, ha a korábban említett módon előre gondolkodsz azon, hogy mi a célod, mit szeretnél. A múltat nem tudjátok megváltoztatni, így érdemes a jövőre koncentrálni.

A jövőre irányultságról itt is olvashatsz:

8. A kommunikáció egyensúlya

Igyekezzetek nagyjából egyensúlyt tartani abban, hogy egy kommunikáció során a két fél mennyit beszél és mennyit hallgat. Természetesen ezt nem annyira az adott beszélgetés, inkább az adott téma kapcsán érdemes megtenni. Ha egyikőtök jóval többet beszél, akkor a közös megoldás mindenképpen inkább az ő szükségleteit fogja szolgálni, hiszen sokkal részletesebben fogja tudni átadni a saját álláspontját, míg a másik fél kevésbé.

Ha gyümölcsöző vitát akarsz folytatni, ajánlom ezt a bejegyzést:

Ha nehezen tudod elképzelni, hogyan lehet egy konfliktust együttműködően kezelni, akkor ajánlom a következő videót:

Ebben a videóban pedig arról beszélek, hogy milyen nyereségei vannak a jó konfliktuskezelésnek:

Megosztás:

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát. Cookie (Süti ) tájékoztató A Sütik feladata A sütik információkat gyűjtenek a látogatókról és eszközeikről; megjegyzik a látogatók egyéni beállításait, amelyek felhasználásra kerül(het)nek pl. online tranzakciók igénybevételekor, így nem kell újra begépelni őket; megkönnyítik a weboldal használatát; minőségi felhasználói élményt biztosítanak, továbbá részt vesznek néhány látogatói statisztikai információ gyűjtésében. A testre szabott kiszolgálás érdekében a felhasználó számítógépén kis adatcsomagot, ún. sütit (cookie) helyez el és a későbbi látogatás során olvas vissza. Ha a böngésző visszaküld egy korábban elmentett sütit, a sütit kezelő szolgáltatónak lehetősége van összekapcsolni a felhasználó aktuális látogatását a korábbiakkal, de kizárólag a saját tartalma tekintetében. A cookie-k nem tartalmaznak olyan adatot, amely által a weboldal látogatói azonosíthatóak, azok kizárólag a felhasználó számítógépének felismerésére alkalmasak. Feltétlenül szükséges, munkamenet (session) cookie-k Ezen sütik célja, hogy a látogatók maradéktalanul és zökkenőmentesen böngészhessék a palagyikata.hu weblapot, használhassák annak funkcióit, és az ott elérhető szolgáltatásokat. Az ilyen típusú sütik érvényességi ideje a munkamenet (böngészés) befejezéséig tart, a böngésző bezárásával a sütik e fajtája automatikusan törlődik a számítógépről, illetve a böngészésre használt más eszközről. Harmadik fél által elhelyezett cookie-k A weblap alkalmazza a Google Analytics .A Google Analytics statisztikai célú szolgáltatás használatával a palagyikata.hu és aldomainjai információkat gyűjtenek azzal kapcsolatban, hogy a látogatók hogyan használják a weboldalakat. Az adatot a honlap fejlesztésének és a felhasználói élmény javításának céljával használja fel. Ezen sütik szintén lejáratig a látogató számítógépén vagy böngészésre használt más eszközén, annak böngészőjében maradnak, illetve amíg a látogató nem törli őket.

Bezárás