Az előző két cikk arról szólt, hogy mennyire sokminden tartozik a szexuális neveléshez azon kívül, be konkrétan a szexről beszélünk. A saját és mások testével való viszony és a szerelem, babaszületés is fontos alapok.
De eljön az az idő, amikor eljutunk ahhoz a témához, hogy konkrétan a szexuális életről kezd kérdezni a gyerekünk. Feltéve, ha valóban minket kêrdez. Nézzük először, mit tehetünk, hogy hozzánk forduljon!
Mit tehetsz, hogy hozzád forduljon?
A témától függetlenül, ha a gyereked azt tapasztalja, hogy bármit kérdezhet, te legjobb tudásod szerint válaszolsz, az mindenképpen olyan tapasztalat, ami támogatja, hogy ebben a kérdésben hozzád forduljon.
A gyerekek korán kezdenek el olyan kérdéseket feltenni, amik számukra ártatlan kérdések, de a felnőttnek zavarbaejtőek lehetnek.
A kisfiú kérdezhet arról, hogy miért nő meg vagy keményedik meg a kukija. Mindkét nemnél előfordul, hogy már óvodás korban felfedezi, hogy ha a nemi szervét megérinti az kellemes érzés. Illetve a fiúk lányok különbözősége is érdekes a legtöbb óvodás számára.
Amikor a gyerekek ilyen témákat hoznak szóba, a felnőttek gyakran zavarba jönnek. Ez önmagában még nem baj, a kérdés az, hogy ez a zavar milyen reakcióhoz eredményez.
A megszégyenítés vagy helytelenítés általában ahhoz vezet, hogy a gyerek egyre inkább megtanulja, hogy ezt a témát jobb nem feszegetni. Mire eléri azt a kort, hogy már konkrét a szexualitásról kérdezne, addigra pontosan tudni fogja, hogy a szülei valószínűleg így fognak reagálni, így inkább nem is fog hozzájuk fordulni.
A másik, ami nem szerencsés, az a gyerekek kinevetése. Mivel a felnőtt zavarához hozzátartoznak a szexuális asszociációk, így előfordul, hogy a zavart a gyerek feje feletti utalgatás, pajzán viccelődésben vezetik le a felnőttek.
Így a gyerekeknek szintén valami homályos megszégyenülés érzése lesz. Nem érti, hogy a felnőttek min nevetnek, az élmény az lesz, hogy rajta nevetnek, de ő közben nem érti a viccet.
A legjobb, ha a lehető legtermészetesebben tudunk reagálni ezekre a kérdésekre. Pontosan úgy elmagyarázva, hogy mi miért van, mint más témában.
Ha tudunk így reagálni és más témában is az az élménye a gyereknek, hogy kérdezhet és választ kap tőlünk, akkor valószínűleg fordulni fog hozzánk szexuális kérdésekkel.
De mennyit, mit, hogyan mondjak?
Az a szabály, hogy mindig a kérdésre válaszolunk nagyobb gyerekek és kamaszok kapcsán is jól működik. A gyerek így önmaga tudja szabályozni, hogy mennyi információra van szüksége. Ez azt is jelenti, hogy nem érdemes kiselőadást tartani, a konkrét kérdésre konkrétan jó válaszolni. Írok erre egy példát, hogy világos legyen, hogy ez mit jelent.
Ha a gyerek azt kérdezi, hogy hogyan születik a kisbaba, akkor nem azt kérdezi, hogy pontosan hogyan fogan meg és ahhoz mit kell pontosan csinálni. Erre annyi válasz, hogy kibújik az anyukája pocakjából. Ha megkérdezi , hogy hol, akkor el lehet mondani, hogy van egy alagút a pocakból kifelé, ami a punciban végződik és a legtöbb kisbaba ott bújik ki. Ha maga a gyerek császármetszéssel született vagy más a környezetében, akkor érdemes azt a verziót hozzátenni, hogy vannak babák, akik valamiért nem tudnak így kibújni és olyankor az orvos segít, hogy a pocakon keresztül nyit egy kis nyílást, hogy ott tudjon kibújni.
A lényeg, hogy a ” hogyan születik” az nem az egész történet.
Ugyanígy érdemes később lépésről lépésre haladni.
Ez lehet, hogy nem egyenletesen alakul. Az is teljesen normális, ha évekig nem kérdez semmit, aztán meg folyamatosan kérdez.
A kislányok kapcsán érdemes figyelni arra, hogy amikor már van rá esély, hogy elkezdjen menstruálni, addigra tisztába legyen a női ciklus alapvető működésével. Ez ugyanúgy nem jelenti, hogy mindent rá kell zúdítani. Ugyanígy fokozatosan, a kérdések mentén érdemes haladni.
Ennek kapcsán jó, ha nem valami rettenetes dologként tálaljuk a havi vérzést, hanem a női lét természetes velejárójaként.
Mi van, ha a felnőtt nem tud erről beszélni?
Vannak más kérdések is, amiket a gyerekek kérdeznek, de nem tudunk rá válaszolni, ilyenkor igyekszünk utánanézni, hogy milyen megbízható információkat tudunk adni neki.
A szexualitással kapcsolatban is sok könyv elérhető különböző korosztályoknak, amik segíthetnek a szülőknek is megtalálni a módját, hogy kommunikáljanak erről a témáról.
Természetesen nem a legjobb megoldás, főleg nem kisebb gyerekek esetében csak a kezébe nyomni egy könyvet.
Függetlenül attól, hogy szakértők által ajánlott megbízható könyvről van szó, érdemes a szülőnek is elolvasni mielőtt a gyereknek odaadja. Ha kisebb gyerekről van szó, akkor utána együtt elolvasni, így a beszélgetés lehetősége ott van és a könyv a felnőtteknek is jó támpontot ad, hogy kommunikáljon a témában.
A serdülőket már inkább el lehet látni megfelelő felvilágosító könyvekkel, de az Ö esetünkben is fontos, hogy tudja a szülő, hogy mit olvas a gyerek és lehetőség szerint tegye lehetővé a kommunikációt.
A mai gyerekek számára talán könnyebben fogyasztható módon az interneten is sok hasznos írás és videó elérhető. Ha alkalom adódik érdemes a gyereknek ajánlani olyanokat, amik hasznosak, hitelesek és megfelelő információkat közvetítenek.
Ajánlom figyelmetekbe Hevesi Krisztina szexuálpszichológus youtube csatornáját. Rengeteg hasznos információval és magyarázattal a szexről.
https://www.youtube.com/c/HevesiKrisztaSzexkluziv/featured
És a hormonmentes youtube csatornát, ahol szintén rengeteg videó található, ami segít megérteni a fiataloknak a testük működését és a szexualitást.
https://www.youtube.com/c/HormonmentesHu/featured
Ha előbb tud a szexről, akkor előbb fog szexuális életet élni?
Sokan azért tartják vissza az információkat, halogatják a felvilágosítást, mert attól tartanak, hogy minél korábban tud a gyerekük a szexről, annál korábban fogja elkezdeni.
Az informciók visszatartása azonban nem késlelteti a szexuális életet, sőt. Ha a fiatalok minden információval és érzelmi alappal rendelkeznek, akkor sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy felelősen fognak dönteni arról, hogy mikor, kivel és hogyan veszítsék el a szüzességüket.
Így az információk visszatartása inkább arra vezet, hogy információk hiányában az ösztönök által vezérelve a fiatalok olyan helyzetbe kerüljenek, amiben sérülhetnek.
Gondolok itt akár a nem megfelelő partner választásra, de a nemi betegségekre vagy akár a nem kívánt terhességre is.
Ha mindent tud a fiatal, amit tudnia kell a szextről, azzal nem feltétlenül befolyásoljuk, hogy mikor történik meg ( bár a nagyobb felelősségérez az önmaga és a partner élményéért akár okozhatja azt is, hogy óvatosabban, későbbi időpontban történik meg az első együttlét) , de azt egyértelműen pozitív irányba tudjuk befolyásolni, hogy az az első együttlét ne problémák és trauma okozója, hanem pozitív élmény legyen.